Motocyklem w kolumnie  – krótki poradnik


Nie tylko w związku z najbliższą Motocyklową Nocą Kwiatu Paproci, ale także i na przyszłość, postanowiliśmy stworzyć poradnik o tym w jaki sposób powinniśmy poruszać się w kolumnie motocyklowej. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z naszą krótką instrukcją

Dziesiątką naraz!

Zgodnie z aktualnymi przepisami prawa w kolumnie może znajdować się maksymalnie 10 motocykli lub motorowerów. Odstęp między kolumnami jest jasno określony i wynosi 500 metrów (dla motocykli) i 200 metrów (dla motorowerów). W naszym przypadku będziemy jednak starać się utrzymać nawet nieco większy dystans, sięgający 800-900 metrów, dla bezpieczeństwa. 

Słabsi na przodzie

Choć będziemy poruszać się zgodnie z przepisami prawa, to jednak z praktyki wiemy, że motocykle na końcu kolumny muszą zawsze najbardziej nadganiać równe tempo przodu. Dlatego też najsłabsze motocykle i najmniej doświadczeni motocykliści powinni znajdować się na przodzie kolumny. To żaden wstyd! Na tyle postawimy najmocniejsze maszyny i najbardziej doświadczonych motocyklistów!

Na zakładkę

W przypadku normalnej, w miarę prostej drogi będziemy poruszać się na zakładkę. Pilot kolumny zawsze będzie jechał z przodu, bliżej osi jezdni. Drugi motocykl powinien znajdować się nieco za nim, bliżej prawej krawędzi jezdni. Trzeci motocykl – zachowując bezpieczną odległość, za pilotem. Czwarty – po prawej stronie, bliżej krawędzi, za drugim motocyklem. I tak aż do dziesiątego!

Na winklu prostujemy

To nie wyścigi i nikt nie będzie pokonywał zakrętów najszybciej jak to możliwe. Ale dla bezpieczeństwa na ostrzejszych zakrętach prosimy o rozciągnięcie kolumny i przejazd pojedynczo, jeden za drugim. Postaramy się, by piloci z wyprzedzeniem informowali o konieczności jazdy w linii. Co ważne, zaraz za zakrętem znów formujemy kolumnę „na zakładkę”. 

Gesty informują

Dla bezpieczeństwa wprowadzamy na bazie naszych doświadczeń trzy gesty informujące. Będzie je stosował pilot kolumny, ale aby dotarł on do ostatniego motocyklisty, prosimy o ich “przedłużanie”, czyli ponowienie dla dalszych motocyklistów.

Jeden palec wzniesiony nad głowę

Polecenie zmiany szyku kolumny do pojedyńczego (gęsiego) – stosowane przed niebezpiecznymi zakrętami lub na wąskiej drodze. 

Dwa palce nad głową

Polecenie uformowania podwójnego szyku (na zakładkę) – stosowany po wystąpieniu ostrzejszego zakrętu lub zakrętów w celu skrócenia kolumny

Wskazanie palcem (po lewej) lub nogą (po prawej) 

Informacja o niebezpieczeństwie na jezdni – śmieci, plamy oleju, piasku, dziury (itd)

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.